شیر تست و تخلیه در سیستم اطفاء حریق آبی
۱۳۹۹/۰۱/۲۵ ۱۲:۲۵ eye 1485

سیستم اطفاء حریق آبی متعارف‌ترین سیستم خاموشی آتش در ساختمان‌های مسکونی، اداری،تجاری، هتل‌ها، پارکینگ‌ها، موزه‌ها، بنادر و انبارها است. تجهیرات این سیستم عبارتند از:

  • پمپ‌های آتش نشانی
  • مخازن ذخیره آب آتش نشانی
  • مجموعه زون کنترل ولو
  • اسپرینکلرها

 زون کنترل ولو یک واحد ترکیبی شامل: شیر پروانه‌ای، فلوسوییچ، شیر تست و درین و فشارسنج در خط لوله سیستم اطفاء حریق است.

این ترکیب برای ساختمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیستم اطفاء حریق آن‌ها از چندین منطقه یا زون تشکیل شده است. با استفاده از این سیستم منطقه‌شناسی آتش دقیق‌تر می‌شود و پوشش‌دهی آن بهتر خواهد بود.

شیر تست و درین (VALVE DRAIN & TEST)

شیر تست و تخلیه به این معناست که یک قطعه به‌صورت همزمان کار تست و تخلیه را در سیستم اطفاء حریق اتوماتیک انجام دهد. این مجموعه شامل سایت گالس و اوریفیس نیز است. در صورت استفاده از شیر معمولی به جای شیر فوق‌الذکر نیاز خواهد بود به‌صورت جداگانه از تکتک این قطعات (یک شیر به‌عنوان تست، یک شیر به‌عنوان تخلیه، اوریفیس و سایت گالس) در مجموعه اطفاء حریق استفاده کنیم.

اما یک عدد شیر تست و تخلیه، کار چهار قطعه را به‌طور همزمان در مجموعه سیستم اطفاءحریق ایفا می‌نماید. الزم به ذکر است که این شیر دارای گواهینامه استاندارد تضمین کیفیت UL آمریکا و از جنس برنجی است که در گروه شیرهای دستی Manual مدل ربع گرد یا توپی valve Ball است.

شیر تست و تخلیه دارای سه وضعیت Drain / Test /OFF می‌باشد که عملکرد هر سه مرحله به شرح ذیل است:

  1. وضعیت OFF: در این مرحله جریان سیال به‌طور کامل قطع است
  2. .وضعیت Test: در این وضعیت سیال از اوریفس که به اندازه یک عدد اسپرینکلر دبی از خود عبور می‌دهد، عبور می‌نماید و عملکردی شبیه شکستن بالب اسپرینکلر را ایجاد می‌کند. در این صورت سیستم زون کنترل که دارای یک عدد فلوسوئیچ است باید جریان آب را حس نموده و با فرمان به مراکز کنترل اعالم حریق موضوع با سناریوی حریق در ساختمان اطلاع رسانی گردد. همچنین شیر دارای SightGlassاست که عبور جریان سیال را نشان می‌دهد درصورتی‌که سیستم زون کنترل نسبت به عبور جریان سیال از خود پاسخی ارائه ننماید. با مشاهده بصری در شیر تست و درین نقص در سیستم زون کنترل ولو قابل تشخیص است که در این صورت امکان خرابی در فلوسوئیچ جریان آب است. بدین ترتیب وجودGlass Sight  بر روی شیر بسیار مهم است.
  3. وضعیت Drain:  در شرایطی که بدلیلی تمایل به تخلیه جریان سیال از داخل لوله وجود داشته باشد که جهت تعمیر و یا سرویس شبکه بارنده اطفاء باشد می‌توان دسته شیر را روی حالت Drain قرار داده که متناسب با سایز لوله تخلیه آب صورت می‌پذیرد. در شرایطی که بدلیلی تمایل به تخلیه جریان سیال از داخل لوله وجود داشته باشد که جهت تعمیر و یا سرویس شبکه بارنده اطفاء باشد می‌توان دسته شیر را روی حالت Drain قرار داده که متناسب با سایز لوله تخلیه آب صورت می‌پذیرد.

مزایای استفاده از شیرهای تست و تخلیه آتش نشان

  • در مقایسه با استفاده از چند شیر توپی (Ball Valve) معمولی هزینه پایین تر
  • کم شدن قطعات و اجزای سیستم
  • نصب ساده
  • امکان استفاده چند منظوره
  • بهبود شرایط تست و نگهداری کل سیستم
  • امکان حصول اطمینان از آماده به کار بودن انشعابات