تأمین پارکینگ در مازاد فضای باز
۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ۱۱:۰۴ eye 1046

تأمین پارکینگ در مازاد فضای باز جزء زیربنا محسوب نمی‌گردد و به شرط آنکه مانور اتومبیل تامین باشد در مازاد فضای باز به ازای هر پانزده متر مربع یک واحد پارکنیگ قابل تامین است.

منظور از تأمین پارکینگ در مازاد فضای باز این است كه اگر در زمینی كه كاربری آن طبق طرح‌های تفصیلی مثلا صنعتی باشد و میزان سطح اشغال آن مثلا 50 درصد باشد در صورتیكه از میزان بنایی كه بر اساس درصد سطح اشغال می‌تواند بسازد و مجاز است كه بسازد كمتر بسازد یعنی درصد كمتری از سطح زمین را اشغال نماید یا به عبارت دیگر درصد فضای باز بیشتر شود آنگاه به ازای هر پانزده متر مربع یک واحد پارکنیگ از نظر ضوابط شهرداری تهران قابل پذیرش است.

یا اگر در زمینی كه كاربری آن طبق طرح‌های تفصیلی مثلا مسكونی باشد و میزان سطح اشغال آن مثلا 60 درصد باشد در صورتیكه از میزان بنایی كه بر اساس درصد سطح اشغال می‌تواند بسازد و مجاز است كه بسازد كمتر بسازد یعنی درصد كمتری از سطح زمین را اشغال نماید یا به عبارت دیگر درصد فضای باز بیشتر شود آنگاه به ازای هر پانزده متر مربع یک واحد پارکنیگ از نظر ضوابط شهرداری تهران قابل پذیرش است.

این ضابطه بیشتر برای ساختمان‌های موجود صنعتی كه میخواهند پایانكار بگیرند راهگشا خواهد بود و در شرایط متعارف معمولا مالكینی كه اهداف اقتصادی دارند تمایل دارند از حد اكثر بنای مجاز هم در سطح اشغال و هم در تعداد طبقات استفاده كنند و برای این دسته از شهروندان مقرون به صرفه نیست كه مثلا 30 متر مربع از درصد سطح اشغال كم كنند كه 2 واحد پاركینگ از آن‌ها پذیرفته شود . لازم به توضیح است كه این 30 متر مربع عملا در تعداد طبقات ضرب می‌شود و در كل زیر بنا اگر 5 طبقه باشد 150 متر مربع خواهد شد.