انرژی خورشیدی در ساختمان
۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ۱۳:۱۲ eye 1010

کاشی‌های خورشیدی درست همانند پنل‌های خورشیدی یا فتووالتائیک که در اغلب ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، عمل می‌کنند. تفاوت اصلی میان آن‌ها در نحوه مونتاژ شدن است. پنل‌های خورشیدی برای پیاده سازی به وجود سقف وابسته هستند، در حالی که کاشی‌های خورشیدی درست همانند کاشی‌های معمولی از همان ابتدا قسمتی از مواد به کار رفته برای ایجاد سقف هستند.

کاشی‌ها به وسیله سلول‌های خورشیدی ساخته شده‌اند، هنگامیکه نور خورشید را دریافت می‌کنند، یک میدان الکتریکی ایجاد کرده و قادر به تأمین انرژی الکتریکی برای استفاده در داخل ساختمان هستند. هر کاشی توسط کابل‌هایی به برد توزیع برق متصل می‌شود.کاشی خورشیدی

برای عملکرد مؤثر کاشی‌ها ، لازم است یک اینورتر یا معکوس‌کننده نصب کنید که انرژی گرفته شده توسط هر کاشی را به برق تبدیل کند. جایگزین دیگر نصب یک دستگاه انتقال دهنده خورشیدی (Solar diverter) یا سیستم خورشیدی داخلی با نظارت یک متخصص است.

مقدار انرژی جمع‌آوری شده از طریق انرژی خورشید، با میزان نور خورشیدی که کاشی در معرض آن قرار داشته ارتباط مستقیمی دارد، که به طور حتم به آب‌وهوا و موقعیت پروژه مرتبط است. همچین واضح است که روزهای آفتابی نسبت به روزهای ابری انرژی کارآمد بیشتری دارند.

کاشی خورشیدی

 برای اطمینان از داشتن حداکثر کارایی، تمیزکردن و محافظت از کاشی‌ها ضروری است. علاوه بر این، توصیه می‌شود که کاشی‌های خورشیدی در کنار یکدیگر و مرتب‌ شده قرار گرفته و با هم همپوشانی نداشته باشند (برخلاف کاشی‌های سرامیکی معمولی)، زیرا این امر از ایجاد سایه که نور خورشید را جذب نمی‌کند ، جلوگیری می کند.

چه موقع باید سقف با کاشی‌های خورشیدی نصب شود؟

اگر می‌خواهید یک ساختمان را از ابتدا بسازید، نصب و راه‌اندازی کاشی‌های خورشیدی نیز باید در نظر گرفته شود.

داشتن هزینه نصب بالا(که البته مقدار قابل توجهی پس انداز در طی ۵ سال فراهم می‌کند)، سقف‌های با کاشی‌های خورشیدی اغلب در ساختمان‌های شرکت‌هایی که به دنبال گواهی‌های مربوط به پایداری و ساختمان‌های سبز هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، در حال حاظر کاشی‌های خورشیدی با هدف کاهش هزینه‌ های برق معمولی در خانه‌های خانواده‌های با استاندارد بالا نصب و راه‌اندازی می‌شوند.

مطلوب است این روش در آینده برای تمامی ساختمان‌ها، شامل خانه ها، به طوریکه تولید انرژی توسط خود آن‌ها هزینه‌های زندگی را کاهش داده و به استقلال خانواده‌ها کمک کند.

مزایای کاشی‌های خورشیدی

  • کاشی‌های خورشیدی منبعی عالی از انرژی‌های تجدید پذیر برای استفاده در جاهایی که تابش خورشید بالایی دارند هستند.
  • آن‌ها از نظر بصری جذاب تر بوده و از پنل‌های سنتی فتوولتائیک باهوش‌تر هستند، زیرا بخشی از طراحی و ساخت سقف بوده و بعداً نصب نشده‌اند. برخی از کاشی‌های خورشیدی وجود دارند که حتی از ظاهر کاشی‌های سنگی، سنگ فرش‌ها و یا کاشی‌های سرامیکی تقلید کرده و کاملا طبیعی و عادی جلوه می‌کنند.
  • کاشی‌های خورشیدی همچنین گزینه‌ای مناسب برای بناهای تاریخی و تحت حفاظت که مجوز بازسازی دارند هستند.

معایب کاشی‌های خورشیدی

  • آن‌ها تازه وارد بازار شده و بنابراین، حتی قیمت بالاتری نسبت به پنل‌های سنتی فتوولتائیک دارند.
  • در حال حاضر تعداد کمی تولیدکننده کاشی خورشیدی و همچنین تعداد کمی از کارگران ماهر برای نصب آن وجود دارند. برخی از بزرگترین تولید کنندگان در بازار عبارتند ازTesla Solar،Hanergy  و Eternit
  • برخلاف پنل‌های خورشیدی، کاشی‌های خورشیدی نمی‌توانند در قسمت‌هایی غیر از طراحی اصلی سقف نصب شوند، بنابراین در بعضی موارد، بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی جذب شده دشوارتر است. با این حال، اگر سقف به درستی برای این منظور طراحی شده باشد، می‌تواند یک مزیت باشد، و کاشی‌های استفاده شده در پروژه را حساب کنند.