ضوابط و الزامات پانل‌های دیواری غیر باربر
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۱۲:۱۱ eye 1049

 

1- استفاده از این پانل‌ها صرفاً به عنوان دیوارهای جداکننده غیرباربر داخلی ساختمان‌های مجاز است.

2- در نصب و اجرا، این پانل‌ها باید برای تحمل بارهای حین اجرا کنترل شوند.

3- اتصال این دیوارهای غیرباربر به سیستم سازه‌ای باید به نحوی باشد که ضمن تأمین پایداری آن‌ها در برابر بارهای وارده، از اندرکنش آن‌ها و سازه اصلی تا حد امکان جلوگیری شود.

4- کنترل پایداری دیوارهای غیرباربر در مقابل نیروی زلزله ناشی از جرم دیوار، مطابق استاندارد ۲۸۰۰ ایران انجام شود.

5- حداکثر ارتفاع خالص مجاز دیوارهای غیربار ۲/۳ متر می‌باشد.

6- نوع بتن سبک به کار رفته در پانل‌ها باید الزامات مندرج در استاندارد ASTM C 129 را برآورده سازد. از جمله می‌‌توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

  • حداقل مقاومت فشاری هیچ یک از نمونه‌ها نباید کمتر از Mpa 45/3 و مقاومت فشاری میانگین سه نمونه نباید کمتر از Mpa 14/4 باشد.
  • حداکثر جمع شدگی مجاز برابر با ۰۶۵/۰ می­باشد.

7- کلیه مصالح و اجزاء در این سیستم اعم از معماری و سازه­ای از حیث دوام، خوردگی، زیست محیطی، بهداشتی و غیره باید بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران و یا آئین نامه‌های ملی یا معتبر بینالمللی شناخته شده و مورد تأیید بکار گرفته شود.

8- صدابندی هوابرد جدا کننده‌های بین واحدهای مستقل باید مطابق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تأمین شود.

9- رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق و همچنین الزامات نشریه شماره ۴۴۴ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت اجزای ساختمان در مقابل حریق با درنظر گرفتن ابعاد ساختمان، کاربری و وظیفه عملکردی اجزاء ساختمانی الزامی است.

10- چنانچه مجموعه ضوابط، دستورالعمل و یا آئین­نامه درخصوص این محصول توسط این مرکز انتشار یابد، شرکت‌های تولید کننده، کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران ملزم به رعایت آن میباشند.