سیستم‌های تهویه مطبوع
۱۳۹۹/۰۱/۱۸ ۱۳:۵۱ eye 993

یکی از مهم‌ترین مباحثی که این روزها در کنار دیگر مسائل طراحی یک ساختمان به آن می‌اندیشند مساله تهویه مطبوع می‌باشد. این موضوع از آن جهت مهم و حایز اهمیت است که دقیقا به خاطر نوع عملکردی که دارد می‌تواند بر میزان احساس آسایش و رفاه اعضای آن ساختمان تاثیر مستقیم داشته باشد. در واقع در معنای لغوی تهویه مطبوع همان هوا رسانی می‌باشد و اگر در این زمنیه بتوانیم به خوبی در یک ساختمان عمل کنیم در واقع می‌توان گفت که عمل تهویه مطبوع را به خوبی انجام داده‌ایم. عمل جابجایی هوا  در این سیستم ها به سه طریق کلی انجام می‌شود.

در واقع با استفاده از سیال آب-هوا و به صورت مشترک آب و هوا این کار صورت می‌گیرد و بر این اساس سه مدل تهویه مطبوع نیز طراحی و ساخته شده است. شما باید با توجه به نیازهای ساختمان و یا واحدهای صنعتی خود و با مشاوره گرفتن از افراد مجرب در این زمنیه از میان سیستم‌های موجود یکی از بهترین‌ها را انتخاب و نصب نمایید. 

به صورت کلی یک سیستم تهویه مطبوع از اجزایی مانند منابع حرارتی و منابع برودتی و مخزن انبساط و در اخر از پمپ‌ها تشکیل شده است که هر کدام دارای وظیفه‌ای خاص هستند. منابع حرارتی همچنان که از نامش هم مشخص است برای تولید حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به سیال مورد استفاده برای این کار به دو مدل دیگ حرارتی و کوره حرارتی تقسیم می‌شود. برای تولید حرارت و گرما در این منابع از طریق انرژی الکتریسیته و یا مصرف حامل‌های سوخت این کار صورت می‌گیرد.

قسمت بعدی که نقش اساسی در دستگاه‌های تهویه مطبوع ایفا می‌کنند منابع برودتی می‌باشند که اصطلاحا به نام چیلر شناخته می‌شوند. چیلرها به چند مدل ضربه‌ای و جذبی تقسیم‌بندی شده‌اند. بخش بعدی که در بالا نیز به ان اشاره داشتیم مخزن انبساط است. شما برای اینکه بتوانید بروی تغییر حجم سیال کنترل داشته باشید باید از این دستگاه استفاده نمایید و تنها بروی سیستم‌های تمام آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال باید بوسیله دستگاهی بتوان سیال مورد نظر را به حرکت در آورد و وظیفه این قسمت بر عهده پمپ‌ها می‌باشد.ما برای حرکت سیال آب از پمپ‌های حلزونی شکل استفاده می‌کنیم و برای به حرکت در آوردن سیال گاز از پمپ‌های فن دار استفاده خواهیم کرد.

الیته در میان اجزای نام برده برای سیستم تهویه مطبوع یک قسمت را جا انداختیم و آن بخش رطوبت گیر می‌باشد. بوسیله این دستگاه شما می‌توانید رطوبت موجود در هوا را گرفته و عمل هوا رسانی را به طورت مطبوع و با کیفیت بالایی انجام دهید. بدین منظور می‌بایست از یک کویل استفاده کرد.

زیباترین و گرانبهاترین ساختمان‌ها در صورتی که فاقد سیستم تهویه مطبوع مناسب باشند قابل سکونت نخواهند بود اهم وظایف یک سیستم تهویه مطبوع عبارتند از کنتزل دما ، رطوبت و سرعت وزش هوا، زدودن گرد و غبار تعفن و سایر آلودگی‌های هوا و در صورت لزوم از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های معلق در هوا، گرمایش و سرمایش هوا متناسب با فصل، عمده ترین وظیفه یک سیستم تهویه مطبوع بوده بقیه وظایف در مراتب بعدی اهمیت قرار می‌گیرند.

سیستم‌های تهویه مطبوع اغلب دارای سه نوع هستند که عبارتند از:

  1. سیستم‌های تهویه مطبوع هوا – آب

این سیستم ها که از نام آن ها نیز بر می آید با استفاده از دو سیال آب و هوا کار می کنند. بدین ترتیب که سیال حرارتی آب و سیال برودتی یا خنک کننده هوا است.

  1. سیستم‌های تهویه مطبوع تمام آب

سیال به کار رفته در چنین سیستم هایی آب است. در حقیقت، آب توسط بویلر یا چیلر گرمایش یا سرمایش شده و از طریق کویل ها درجه حرارت جریان هوا را تنظیم می نماید. این سیستم ها به دلیل خواص ترمودینامیکی و فیزیکی ویژه آب نیازمند مخازن انبساط هستند تا در صورت منبسط شدن آب، فشار و مشکلی به سیستم وارد نگردد.

  1. سیستم‌های تهویه مطبوع تمام هوا

کاملترین نوع سیستم های تهویه مطبوع این نسل از سیستم ها می باشند؛ چرا که می توانند علاوه در درجه حرارت، رطوبت هوا را نیز کنترل نمایند. جریان هوا توسط بویلر یا چیلر گرمایش یا سرمایش شده و به دستگاه هواساز انتقال می یابد. این دستگاه که به تفصیل در سایر مقالات سایت مورد بررسی قرار گرفته است، با استفاده از کویل های حرارتی، رطوبت زن، رطوبت زدا و فن و همچنین فیلترهای تعبیه شده در نقاط مختلف آن، جریان هوایی تمیز، تازه، و کنترل شده از لحاظ درجه حرارت و رطوبت را به محیط انتقال می دهد.