تکنولوژی BIM و کاربرد آن در صنعت ساختمان
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۱۲:۵۹ eye 1093

هدف استفاده از تکنولوژی BIM انتقال صحیح اطلاعات و خواسته های مالکین پروژه به تیم طراحی ، از تیم طراحی به تیم ساخت و در نهایت از تیم ساخت به بهره بردار می باشد به صورتی که اهداف اولیه و نهایی هیچ یک از اعضای تیم دچار نقصان و انحراف نگردد.

شبیه‌سازی کلیه فرآیند ساخت و طراحی در یک محیط مجازی توسط مفهوم BIM و ابزارهای مربوط به آن قابل انجام است؛ شبیه‌سازی که باعث می‌شود کلیه فرآیند آن در یک محیط دیجیتالی قابل بررسی و واکاوی بوده و قبل از هرگونه اشتباه مخاطره‌آمیز و هزینه‌بردار، مقدار و میزان آن‌ها را به حداقل ممکن برساند. مشخصات شش گانه یک مدل شبیه‌سازی شده که بتواند اهداف ما را در دستیابی و استفاده در تکنولوژی BIM تامین نماید به شرح زیر می‌باشد :

دیجیتالی باشد؛ حجمی (سه بعدی) باش؛ قابل اندازه‌گیری، دارای بعد و پارامتریک باشد  (Measurable And Parametric)؛ جامع و فراگیر باشد؛ قابل دسترس برای کلیه عوامل دخیل در پروژه باشد؛ بادوام و پایدار در تمام فازهای پروژه باشد.

کاربرد های تکنولوژی BIM

تکنولوژی BIM به عنوان یک مفهوم و روش نوین در کل چرخه حیات یک پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، از مرحله مطالعات اولیه و امکان سنجی پروژه تا نهایتا مرحله تخریب یک پروژه می‌شود از تکنولوژی BIM استفاده نمود. یکی دیگر از جذابیت‌های تکنولوژیBIM  ، قابلیت تولید مدل های 4 بعدی (4D) می‌باشد. بدین صورت که با اضافه نمودن فایل‌های مدیریت پروژه ای و اختصاص فعالیت‌ها به المان‌های مختلف در مدل‌های سه بعدی، این تکنولوژی را وارد حیطه مدیریت پروژه و ساخت نمود.

هشت مزیت اصلی مدلسازی ساختمان با روش بیم (BIM) که سبب استفاده از این تکنولوژی در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی توسط پیمانکاران و مجریان تاسیسات مکانیک و برق ساختمان شده است، به قرار زیر است:

  • یکپارچگی کامل مدل  BIM
  • کاهش دوباره کاری های طراحی معماری ، سازه و تاسیسات ساختمان
  • کاهش تغییرات در اجرا و دوباره کاری در پروژه های ساختمانی
  • بهبود بهره وری در پروسه طراحی و اجرای ساختمان
  • افزایش میزان ارتباط بین تیم طراحی ساختمان
  • کاهش زمان وارد کردن اطلاعات طراحی ساختمان
  • اطلاعات کامل پروژه
  • کاهش هزینه های عملیاتی ساختمان با مدلسازی ساختمان با روش bim

نرم افزارهای و اپلیکیشن‌های مختلف و همسو با BIM تولید شده و در حال پیشرفت می‌باشند که در زیر به برخی از معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

  1. Autodesk Revit (Architecture, Structure, MEP)
  2. ArchiCAD
  3.  Bentley
  4. Tekla Structure
  5. Autodesk Ecotect Analysis
  6. Autodesk Vasari
  7. Autodesk Navisworks