کاغذ دیواری ضد زلزله چیست؟!
۱۳۹۹/۰۱/۲۳ ۱۳:۵۳ eye 1063

کاغذ دیواری ضد زلزله باعث مقاوم‌تر شدن دیوارها شده وتضمین بیشتری برای سلامت انسان است و همچنین به ساکنین فرصت تخلیه محیط در صورت بروز زلزله را می‌دهد. این دیوارپوش‌های الیاف شیشه‌ای (فایبر گلاس) به همراه یک لایه چسب با تکنولوژی بالا می‌توانند خانه‌ها را امن تر کنند.

کاغذ دیواری ضد زلزله چگونه عمل می‌کند؟

کاغذ دیواری ضد زلزله یک دیوارپوش الیاف شیشه‌ای ویژه است که مثل کاغذ دیواری به سادگی به دیوار می‌چسبد. تقاضا برای سیستم‌های حفاظت از این دست بسیار زیاد است. بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان در نقاط زلزله خیز زندگی می‌کنند. واضح است که چسباندن کاغذ دیواری با چسب معمولی، ناتوان از انتقال بارهای پیچیده از بنا به دیوارپوش است.

کاغذ دیواری ضد زلزله از چه موادی تشکیل شده است؟

اولین موادی که در تهیه کاغذ دیواری ضد زلزله در نظر گرفته بودند فیبر کربن بود، فرآیندهای مبتنی برالیاف کربن هم خیلی گران و هم خیلی آلوده هستند. در نتیجه در سال 2010 تیم تحقیق بر روی این نوع از دیوارپوش‌های ضد زلزله تمرکز دقیق تری بر روی فیبر شیشه کردند، فیبر شیشه به دلیل مقاومت و به ویژه خواص الاستیک آن در ترکیب با چسب پلی اورتان انتخاب گردید.

این نوع از انواع کاغذ دیواری‌ها به سادگی می‌تواند توسط یک نصاب کاغذ دیواری عادی نصب شود، که به طور کلی باعث کاهش هزینه استفاده از این محصولات می‌گردد.

چسب کاغذ دیواری ضد زلزله

در یک تحقیق مشترک KIT با متخصصین دیوارپوش از KAST، جزء کلیدی برای سیستم کاغذ دیواری ضد زلزله را توسعه دادند: یک چسب مخصوص که کاغذ دیواری جدید را بر روی سطح گچی محکم نگاه می‌دارد. قبلا همه چسب‌های معمولی امتحان شده بود از چسب کاغذ دیواری ساده تا چسب با کارایی بالای ویژه، هیچ کدام از آنها پاسخگوی تقاضا برای ایجاد پیوند خوب با انعطاف پذیری و استحکام  نبود. مواد آزمون یا بیش از حد ضعیف و منفصل از دیوار عمل می‌کردند و یا خیلی شکننده بودند که گچ را می‌شکستند.

چسب پیوند حیاتی بین الیاف شیشه ای کاغذ دیواری و دیوار است و در نتیجه باید به یک اندازه به هر دو سطح پایبند باشد. این کاری بود که دانشمندان بایر در مورد پیشرفت قطعی در حفاظت زلزله ای به ارمغان آوردند. چسب انعطاف پذیر مخصوصی که در حال حاضر استفاده می‌شود، بر اساس گسترش انطباق پذیر پلی اورتان است که توسط شرکت بایر ایجاد شده است. این محصول در ترکیب با چیزهای دیگر، همچنین برای ترمیم دیوارپوش الیاف شیشه‌ای استفاده می‌شود که استحکام آن‌ها را در برابر پارگی بالا می‌برد.یکی دیگر از مزایای عمده ی این چسب، مبتنی بر آب بودن آن است و شامل هیچ حلال آلی دیگری نمی‌شود، به این معنی که چسب کاغذ دیواری ضد زلزله برای استفاده در فضاهای داخلی بسیار مناسب است.

چسب‌های استفاده شده در کاغذ دیواری ضد زلزله قادر به تقویت سیستماتیک نقاط ضعف یک دیوار هستند. مکانیسم حفاظت، مانند پرانتز مورب از یک خانه نیمه الوار کار می‌کند. توزیع انرژی زلزله در تمام سطح دیوار که به جذب انرژی و جلوگیری از تاثیر در نقاط تمرکز تنش مانند قابهای در و پنجره‌ها  می‌شود از زیر بار قرار گرفتن این نقاط جلوگیری می‌کند، حتی اگر پیوندهای تمام طول دیوار ترک بردارند، دیوار پوش الیاف شیشه ای و چسب آن، آجر‌ها را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند و مانع از فروپاشی دیوار می‌شود یا حداقل فروپاشی بخش قابل توجهی از بنا را به تاخیر می‌اندازند و از ساکنین محافظت می‌کنند.

ویژگی‌های کاغذ دیواری ضد زلزله

کاغذ دیواری ضد زلزله علاوه بر کاهش خطر زمین لرزه، نسبت به کاغذ دیواری‌های معمولی خواص ویژه ای دارد. در حقیقت می‌توان گفت کاربرد سریع، تکنیک غیر مخرب، تطبیق پذیری با فضاهای داخلی و خارجی،قابل استفاده برای ساختمانهای عمومی‌که از ارزش تاریخی برخوردار باشند. این مورد آخر در حفاظت از میراث فرهنگی در برابر تخریبهای زمین لرزه حایز اهمیت است.

کاربری حفاظتی و تزیینی کاغذ دیواری ضد زلزله

کاغذ دیواری ضد زلزله می‌تواند کارکرد دوگانه داشته باشد، به طوری که هم دیوارها را در برابر زمین لرزه مقاوم تر می‌سازند و حداقل زمان برای تخلیه ساختمان را در هنگام وقوع زلزله افزایش می‌دهد و هم فاکتور تزیینی بودن کاغذ دیواری‌های معمولی را به خوبی پوشش می‌دهد، چرا که می‌توان از بین طرح‌های گرافیکی طراحی شده برای محیط‌های مختلف، انتخاب نمود.

این یک محصول واقعا استثنایی است که هم برای فضاهای عمومی‌و هم فضاهای خصوصی در نظر گرفته می‌شود، در هر حوزه ای که به حفاظت و امنیت مردم نیاز است. در فضاهایی که زیبایی اهمیت ندارد می‌تواند از پوشش‌های الیاف شیشه غیرچاپی استفاده نمود و در فضاهایی که زیبایی محیط مهم است می‌توان انواع طرح دار آنرا نصب کرد.

بنابراین کاغذ دیواری ضد زلزله می‌تواند یک دیوارپوش چاپی از جنس فیبر شیشه با یک سری گرافیک‌های تزیینی باشدکه در حال حاضر در شصت طرح گرافیکی تهیه شده است.

تاثیر کاغذ دیواری ضد زلزله در بهینه سازی انرژی

با توجه ترکیبات کاغذ دیواری ضد زلزله، شرکت Rofix یک راه حل را ارائه داد که این محصول هم از نقطه نظر عملکرد ضد زلزله ای و هم از دیدگاه بهینه سازی انرژی ساختمان موثر باشد.این سیستم که ROFIX Sisma Calce نامیده می‌شود، به خوبی با سیستم‌های عایق گذاری شده با فوم، ادغام شود.

کاغذ دیواری ضد زلزله چگونه نصب می‌شود؟

یکی از مزایای استفاده از این کاغذ دیواری خاص، سهولت کاربرد آن است. در نصب کاغذ دیواری ضد زلزله، کیفیت و دقت در عملیات زیرسازی، در نصب موفقیت آمیز آن بسیار اهمیت دارد. نکته ای که بسیار مهم است از بین بردن تمام آثار سطحی از رنگ‌هایی که پیش از این بر روی دیوار بوده است. بعد از آن نوبت به پوشش لایه ای از چسب مخصوص می‌رسد و سپس لایه الیاف شیشه که روی لایه چسب نصب می‌شود.