مشخصات شرکتهای مطمئن برای حقوقی کردن پروانه اشتغال
۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ۱۰:۳۶ eye 1233

شرکتهای حقوقی نظام مهندسی معمولا به لحاظ ثبتی دو نوع هستند که شامل شرکتهای مسولیت محدود و شرکتهای سهامی خاص هستند. در شرکتهای سهامی خاص عضو هئیت مدیره حتما باید دارای سهام باشد و ورود در شرکت بدون اعطای سهام امکان پذیر نیست و بنابراین عضو هیئت مدیره حداقل باید یک سهم داشته باشد. اما در شرکتهای مسولیت محدود، عضو هیئت مدیره می‌تواند بدون سهام و در اصطلاح خارج از شرکا باشد. داشتن سهم به مفهوم داشتن مسولیت در کلیه امور شرکت از لحاظ فنی، مالی و مالیاتی است. لذا شرکتهای مسولیت محدود به لحاظ عضویت در هیئت مدیره نسبت به سهامی خاص در اولویت مهندس قرار می‌گیرند.

مسئله دوم این است که آیا سهامداران اصلی شرکت خود دارای پروانه اشتغال  مهندسی هستند و پروانه خودشان در شرکت به صورت حقوقی هست یا خیر؟ شرکتهایی که صاحبان اصلی آنها دارای پروانه اشتغال حقیقی باشند و پروانه اشتغال خودشان نیز در شرکت باشد برای ورود به عنوان عضو هئیت مدیره مطمئن‌تر هستند. زیرا مدیر عامل و اعضای اصلی شرکت به خاطر صیانت و مراقبت از خدشه دار نشدن پروانه‌های اشتغال خودشان، به صورت خودکار از سایر پروانه‌های اعضای هیئت مدیره نیز مراقبتهای لازمه را خواهند داشت. با این وجود شرکتهایی هستند که تنها با خرید پروانه سعی در انجام کار مهندسی دارند. عضویت در این شرکتها توصیه نمی‌شود.

قبل از مراجعه حضوری به شرکت بهتر است آدرس سایت اینترنتی شرکت از مسول شرکت پرسیده شود. معمولا شرکتهای ساختارمند دارای سایت اینترنتی هستند که سوابق کاری و پروژه های انجام شده خود را در آن قرار می‌دهند. شما قبل از مراجعه به شرکت  می‌توانید به صورت هوشمندانه کل مشخصات شرکت را به صورت مجازی رصد کنید. هر چه تعداد پروژه های شرکت بیشتر باشد، نشانگر اعتبار آن، قدمت آن و سوابق مناسبتر مدیریتی آن است.

به صورت هوشمندانه بررسی کنید که آیا شرکت حداقل یک کارمند حسابدار دارد یا خیر؟ بحث بیمه تامین اجتماعی و مالیات امروزه دارای قوانین بسیار متعدد و دست و پاگیری است که تنها کسانی که تجربه این کار را دارند می‌توانند از عهده انجام تکالیف مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی برآیند. معمولا مدیران عامل که خود مهندس باشند، به علت گرفتاری زیاد فرصت انجام این امور را به درستی نخواهند داشت. اگر در شرکتی دیدید مدیر عامل خود تکالیف مالیاتی و بیمه را انجام می دهد احساس خطر کنید. چرا که ممکن است در آینده با یکی از این دو شریک شرکت که همان دارایی و تامین اجتماعی هستند درگیر شوید.

یررسی کنید که شرکت دارای مسولیت حرفه ای مهندسی هست یا خیر؟ شرکتها به منظور جلوگیری از خسارتهای احتمالی در پروژه ها باید اعضای شرکت را در قبال عملکرد شرکت بیمه نمایند. از این موضوع ساده رد نشوید و آنرا در قرارداد خود با شرکت بیاورید.

آیا محل شرکت اجاره ای است یا صاحبان شرکت مالک محل آن هستند؟ شرکتهای مالک معمولا دارای اعتبار بیشتری نسبت به شرکتهایی هستند که محل آنها اجاره ای است. البته این موضوع در تمام فعالیتهای اقتصادی جهت اطمینان از عملکرد طرف مقابل دارای اهمیت است.

شرکتهایی که دارای سهامدارن اصلی کمتر باشند معمولا مطمئن تر هستند. معمولا اختلافات در شرکتهایی که تعداد سهامداران اصلی آنها زیاد است بیشتر بوده و امکان ایجاد بن بست در امور جاری شرکت بیشتر و احتمال درگیر شدن سایر اعضای هیئت مدیره نیز وجود دارد.