وضعیت بازار مسکن: بازار مسکن با رکود دست‌ و پنجه نرم می‌کند!
۱۳۹۹/۰۱/۲۵ ۱۰:۲۸ eye 1173

هر ساله به طور معمول، در فروردین ماه خرید و فروش‌ها در بازار مسکن با افت محسوسی مواجه می‌شود. امسال با شیوع کرونا عمق رکود ماه ابتدایی سال عمیق‌تر شده است. پیش از همه‌گیری بیماری کرونا، شاهد افزایش معملات بازار مسکن در روزها و ماه‌های منتهی به سال 97 بودیم. در حالی‌که شیوع ویروس کرونا اکثر چرخ‌های اقتصادی کشور را از حرکت باز ایستانده بود، از ابتدای اسفند ماه 97 حرکت افزایشی معاملات مسکن نیز رو به افول نهاد. در این بازه زمانی، رکود 50 درصدی در معملات گزارش شده است.

برآوردها حاکی از آن است که در فروردین ماه، قیمت آپارتمان در مناطق ۱ تا ۵ از ثبات بیشتری نسبت به دیگر مناطق شهر تهران برخوردار است و این وضعیت دست کم تا زمان ماندگاری ویروس کرونا ادامه خواهد داشت.

آخرین ماه از سال ۱۳۹۸ بازار مسکن رونق چندانی نداشت و معاملات نسبت به بهمن ماه ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که معمولاً در اسفند ماه سال های قبل شاهد افزایش معاملات نسبت به بهمن ماه بودیم. با این حال بازار مسکن پایتخت از رشد قیمت‌ها بی‌نصیب نماند و میانگین قیمت مسکن شهر تهران نسبت به بهمن ماه حدودا 8 درصد و نسبت به اسفند ماه سال قبل ۴۲ درصد بالا رفت.