بازرسی در سطح واحدهای کارگاهی با اولویت کنترل شیوع ویروس کرونا
۱۳۹۹/۰۱/۲۷ ۱۰:۲۸ eye 1130

علی مظفری، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: مجموعه‌های کارفرمایی از طریق خانه‌های بهداشت کارگری، کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار و مسئولان ایمنی کارگاه‌های کشور مسولیت نظارت درون کارگاهی را برعهده دارند. در این راستا نیز مواردی که به شکل توصیه نامه از طرف وزارت بهداشت به محیط‌های کاری  واحدهای کارفرمایی کشور ابلاغ شده است.

بر اساس گزارشات، تا کنون بیش از ۴۰ هزار مورد بازرسی در سطح کارگاه‌های کشور با اولویت مقابله با ویروس کرونا انجام شده است. دستورالعمل‌های پیشگیری و مقابله با کرونا در کنار سایر موارد ایمنی و بهداشتی در کلیه کارگاه‌های عمرانی لازم الاجراست و کارفرمایان در این زمینه تکلیف نظارتی دارند. در این راستا توجه به موارد زیر ضروری است:

  1. بر اساس فصل چهارم از قانون کار و ماده ۸۵ قانون، برای صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور جلوگیری از بیماری‌های حرفه ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار تدوین می‌شود، برای کلیه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.
  2. به موجب ماده ۹۵ قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولان واحد است و برای تامین حفاظت فنی و بهداشت کار، باید وسایل و امکانات لازم را در اختیار کارگران قرار بدهند.

مظفری درباره تشدید بازرسی‌های کارگاهی افزود: از زمان انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در کشور، تدوین دستورالعمل‌های پیشگیری و مبارزه با کرونا در دستور کار قرار گرفته و در این راستا پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های تخصصی توسط وزارت بهداشت و توصیه نامه‌های عمومی برای پیشگیری از بیماری کرونا در محیط‌های اداری و صنعتی تدوین و به واحدهایی اجرایی ابلاغ شده است.