بررسی از وضعیت مسکن بر اساس تحولات بازار ساختمان در ماه اسفند سال 98
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ ۱۲:۵۹ eye 1139

در یک بررسی جامع از وضعیت مسکن بر اساس تحولات بازار ساختمان در ماه اسفند سال 98 در می‌یابیم که شامخ (شاخص مدیران خرید) ساختمان در ماه اسفند نسبت به بهمن ماه روند کاهشی داشته است. فعالیت‌های ساختمانی و تولیدی در راستای ارایه خدمات ساختمانی نیز در این مقایسه با کاهش بیش از ۳۰ درصدی نسبت به بهمن ماه سال 98 مواجه بوده است. گزارش مرکز آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران، صرف‌نظر از تاثیر شیوع کرونا بر کاهش میزان فعالیت‌های تولیدی ساختمان، بخشی از این کاهش را به دلیل تحویل سفارشات پیش از اسفند برخی صنایع تولیدی می‌داند.

لازم به ذکر است، 33 درصد از کاهش سفارش‌های بازار مسکن نتیجه عدم اطمینان به این بازار بوده است. در نتیحه این امر شاهد آن بودیم که مواد اولیه کمتری خریداری شود این در حالی است که در حدود 10 درصد نیز در قیمت مواد خام و مصالح ساختمان‌سازی افزایش وجود داشته است.

در بخش نیروی انسانی علی‌رغم مشکلات موجود، کارفرمایان تلاش کرده‌اند نیروهای کار خود را حفظ کنند به نحوی که تعداد نیروهای انسانی در مجموع ۴ درصد کاهش داشته و میزان کارهای معوق نیز به دلیل تحویل سفارشات قبلی از کاهشی ۱۱ درصدی برخوردار بوده است.