تنها پروژه خصوصی زاها حدید
۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۱۲:۵۰ eye 1358

با وجود اینکه ۴ سال از درگذشت زاها حدید معمار عراقی_ انگلیسی گذشته اما همچنان جهان شاهد افتتاح پروژه های شگفت انگیزی است که او در زمان حیاتش طراحی کرده است. پروژه هایی که قدرت طراحی اولین زن برنده جایزه معماری پریتزکر را نشان می دهد. امروز درباره یکی از باشکوه ترین پروژه هایی صحبت خواهیم کرد که تنها خانه مسکونی خصوصی اوست که در اعماق جنگل Barvikha در نزدیکی مسکو طراحی کرد. قسمت اعظم ساخت این پروژه در سال 2011 به اتمام رسید و به دلیل پیچیدگی های فنی و مبلمان خاصی که قرار بود براش طراحی شود در سال ۲۰۱۸ به اتمام نهایی رسید.

صاحب پروژه مسکونی کاپیتال هیل، بیزینس من معروف روسی به نام ولادیسلاو دورونین است. او مصمم به همکاری با زاها حدید به دلیل رویکرد خاص و منحصر به فرد او بود. در سال ۲۰۰۶ با ملاقات دورونین و زاها حدید ایده این پروژه شکل گرفت. البته علاقه نائومی کمبل سوپر مدل جامائکایی تبار به ساختمان های غیر عادی و ارگانیک که تا سال ۲۰۱۳ با دورونین در رابطه دوستی بوده است را نیز نمی توان بی تاثیر دانست. این پروژه ۲۶۵۰ متر مساحت دارد و از دو مولفه اصلی تشکیل شده است:
قسمت اول که با فضای جنگل ادغام شده و قسمت دیگر برج مجزایی که در ارتفاع ۲۲ متری زمین قرار دارد و منظره ای نفس گیر و دیدنی از جنگل را بر فراز درختان نمایان می کند. دورونین کاپیتال هیل را خانه رویایی می نامد، صفتی که نورمن فاستر نیز به این خانه داده است.
حدید برای این پروژه از طبیعت الهام گرفته است که می توان آن را نه تنها در فرم بلکه در هر بخش از این ساختمان ۴ طبقه مشاهده کرد، آسانسوری شیشه ای که نمایشگاهی از درختان کاج و فضای بیرون است. پنجره هایی شیبدار که هندسه و فرم ساختمان را منحصربفرد کرده است. پایین ترین طبقه که در زیر زمین قرار گرفته از فضاهای تفریحی شامل استخر و دیگر فضاهای سرگرمی تشکیل شده و طبقه همکف شامل آشپزخانه ، نشمین و سالن، دو طبقه آخر نیز شامل سوییت مهمان ، اتاق کودک، کتابخانه و مستر بد روم می باشد. یک طرح جسورانه که در طبیعت به تصویر در آمده و قصد پنهان شدن در آن را ندارد.