دمپر دود و حریق_ فایر دمپر (Fire Damper)
۱۳۹۹/۰۱/۲۰ ۱۰:۱۲ eye 1174

دمپرهای ضد حریق به منظور جلوگیری از عبور دود و آتش به یک منطقه دیگر در مسیر کانال هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. دمپر ضد حریق در مناطقی نصب می‌شوند که کانال از دیوارهای محفظه آتش یا جدار آتش به عنوان بخشی از استراتژی کنترل آتش، عبور کرده است. در شرایط عادی این دمپرها با استفاده از فیوزها باز نگه داشته می‌شوند. زمانی که دمپرها در معرض حرارت قرار بگیرند این لینک های فیوزی ذوب شده و اجازه می‌دهند که دمپرها با استفاده از یک فنر بسته شوند. فیوزها به دمپرها متصل شده‌اند می‌توان دمپرها را به صورت دستی تست کرد.

این دمپرها در حالت عمودی در امتداد دیوار یا پارتیشن و در حالت افقی در امتداد سقف نصب می‌شوند. دمپرهای ضد حریق در سه نوع کرکره‌ای، موازی و 7-8 ساخته می‌شوند. این دمپرها یک دریچه دسترسی به منظور کنترل و تعویض فیوز دارند و همچنین مجهز به یک سیستم فرمال جهت مسدود نمودن مسیر کانال هوا بشرح زیر می‌باشند:

- سیستم فرمان با استفاده از المان حرارتی با نقطه کار 71 درجه سانتیگراد قابل استفاده در هر سه نوع دمپر.

- سیستم فرمان با استفاده از فیوز حرارتی با نقاط کار68 و 79 درجه سانتیگراد قابل استفاده در هر سه نوع دمپر.

- سیستم فرمان با استفاده از دتکتورهای دودی یا حرارتی قابل استفاده در دمپرهای نوع موازیو 7-8.

دمپرهای ضد حریق کرکره‌ای

دمپرهای نوع کرکره ای دارای تعدادی پره یکپارچه متصل بهم می‌باشند که این پره‌ها توسط یک نگهدارنده دمپر را در حالت باز ثابت نگه میذدارد. در هنگام حریق در حالت نصب عمودی دمپر به واسطه وزن پره‌ها و در حالت نصب افقی توسط یک فنر مخصوص بسته خواهد شد. همچنین این قابلیت در این نوع دمپرها وجود دارد که به منظور کاهش افت فشار هوا پره‌ها را در یک محفظه خارج از مسیر عبور هوا قرار داد.

دمپرهای ضد حریق موازی و 7-8

دمپرهای نوع موازی و 7-8 دارای تعدادی پره متصل به یک مکانیزن اهرم بندی مشترک می‌باشند که این پره ها توسط یک نگهدارنده دمپر را در حالت باز، ثابت نگه می‌دارد. در هنگام حریث در حالت نصب عمودی، دمپر بواسطه وزنه‌ای که به پره‌ها متصل می‌باشند، بسته خواهد شد. همچنین این قابلیت در حالت‌های نصب افقی یا عمودی وجود دارد که مکانیزم اهرم بندی را به یک موتور الکتریکی متصل نمود.