تشکیل ستاد مدیریت بحران سازمان نظام مهندسی/ شناسایی ساختمان‌های آسیب پذیر در دستور کار
۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۱۲:۳۰ eye 1163

کمیل صرامی در گفتگو با پارسینه گفت: در پی زلزله بامداد روز جمعه تهران، مقرر شده است ستاد مدیریت بحران نظام مهندسی ساختمان کشور و تهران تشکیل جلسه دهند و موضوع را از جوانب مختلف مورد بررسی کارشناسی قرار دهند.
وی ضمن هشدار به مدیریت شهری در مقابله با زلزله‌های احتمالی آینده در صورت عدم توجه و شناسایی ساختمان‌های آسیب پذیر در زلزله اخیر تهران، تاکید کرد: این سازمان برای همکاری همه جانبه با دستگاه‌های ذیربط اجرایی همچون مدیریت شهری آمادگی کامل دارد.
سخنگوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: درصورتی که زلزله نسبتأ شدیدی در آینده بیاید، آمار تخریب‌ها در تهران بالا خواهد بود، زیرا برخی از ساختمان‌ها در مجاورت تپه‌ها و گسل‌ها ساخته شده و هر لحظه احتمال ریزش دارند.
وی با یادآوری اینکه طول موج و شدت ادامه یافتن در تخریب ساختمان موثر است، افزود: نظام مهندسی به عنوان بازوی فنی و تخصصی برای ساخت و ساز کشور باعث افزایش میزان مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله است.
صرامی در ادامه با اشاره به اینکه هرچقدر نقش نظام مهندسی کمتر باشد، ساختمان‌ها سنتی ساز می‌شوند به ارایه توصیه‌هایی در این خصوص پرداخت.
سخنگوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور توضیح داد: نخست آنکه اصول سازه‌های ایمنی در برابر زلزله افزایش می‌یابد. سبک سازی ساختمان‌ها در صورتی که مطابق با علم وتخصص باشد، کاهش میزان خسارات حادثه خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه درصورت مشاهده ترک‌های غیر متعارف از کارشناسان مهندسی سازه استفاده شود، اظهارداشت: پس از زلزله اگر جایی ترک‌های نامتعارف دیده شد، مثلأ چند میلی متر بازشدگی باشد در بخش‌هایی از ساختمان از جمله درز سقف و دیوار و جا‌هایی که ممکن است بخش‌های حساس ساختمان و محل تلاقی سقف و ستون باشند و دیوار‌ها به ستون‌ها منتهی می‌شوند.
به گفته صرامی, حرکت و رانش ساختمان‌ها با درصدی از نیروی جاذب زمین همراه است، ضمن اینکه مصالح آجری و بنایی تحمل بار و مقاومت در برابر تغییر مکان‌های ناشی از زلزله مثل ترک‌های قانچی یا شکسته در محل کنج‌ها را ندارند. ترک در حد یک تا سه میلی متر مهم نیست و بعد از زلزله ترک‌هایی که به عنوان مثال نوک مداد یا خودکار لای ترک بروند باید درخواست کارشناسی شود.
سخنگوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید سایت‌ها و محلات بحرانی را شناسایی کند، اعلام کرد: با دستور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، ستاد مدیریت بحران در نظام مهندسی در مواجه با زلزله تشکیل می‌شود.
وی در پایان یادآور شد: عمر مفید ساختمان را مجموعه‌ای پارامتر‌های مختلف که شرایط مناسب و ایمنی و آسایش و امکان زندگی منطقی برای بهره برداری را داشته باشد، تعیین می‌کند و یکی از پارامتر‌های مهم مقاومت ساختمان در برابر زلزله است. برهمین اساس، به طور میانگین عمر مفید یک ساختمان استاندارد و اصولی ۶۰ تا ۱۰۰ سال است و ساختمان غیر اصولی زیر ۵۰ سال عمر می‌کند.
زلزله تهران در ساعت ۴۸ دقیقه و ۲۱ ثانیه امروز جمعه به بزرگی ۵.۱ در حوالی مرز استان‌های مازندران و تهران و حوالی دماوند بوده است. کانون این زلزله در ۶ کیلومتری دماوند، ۱۳ کیلومتری رودهن و ۱۶ کیلومتری بومهن گزارش شد.